Lupine bij De Top van Onderop

Lupine bij de Top van Onderop 

Bij te Top van Onderop kwamen we met zijn achthonderden samen om te laten zien welke hoopvolle initiatieven er allemaal al actief bezig zijn om de klimaatcrisis tegen te gaan. Lekker Lupine en haar waardeketen-community waren hier op uitnodiging van het Nationaal klimaatplatform aanwezig. De smaak en het verhaal van de lokale lekker lupine boon werd met enthousiasme ontvangen. In een deelsessie lieten we zien hoe we gezamenlijk bouwen van een nieuwe keten, en hoe elke schakel haar steentje bijdraagt.  

De eiwittransitie moet je proeven 

Er werd een heerlijke salade uitgedeeld in de zaal, gemaakt door Louis Panken (chef-kok bij bedrijfscateraar Vitam). Het was een proefje van Vitam'sprijswinnende concept Beans and Bowls, waarmee zij honderden mensen aanzetten om meer bonen te eten. In de zaal had bijna niemand lupine ooit eerder gegeten. Een vrouw vond ze in de salade lekker, maar ook puur, zoals ze eerder bij de lupine stand had geproefd. Een andere vrouw zei dat de bonen wat groter zijn dan kikkererwten, waar ze gewend aan is, maar wel lekker. Hij is wat knapperig en nootachtig. “De eetcultuur moet echt gaan veranderen, en daar moeten we mensen een beetje in sturen”, vertelde Louis. 

Vitam's prijswinnende concept Beans and Bowls

Lupine als puzzelstukje om voor de planeet te zorgen 

Drees Peter van den Bosch (Lekker Lupine) kaartte aan dat het boontje heel hoog is in eiwit en dat alle essentiële aminozuren erin zitten, om niet te spreken over de vezels en micronutriënten. Lupine is een belangrijk puzzelstukje om ervoor te zorgen dat we binnen de planetaire grenzen blijven. De verschuiving naar meer plantaardige eiwitten is een must! En wat beter dan het telen in eigen land met oog voor bodem en biodiversiteit? Op lichte kleigronden en zandgronden in Nederland kan Lupine gaan zorgen voor onze duurzame eiwitten van de toekomst. Daarom zet Lekker Lupine zich in om lupine op ieders bord te krijgen, door de teelt, markt en consumptie van lupine te stimuleren. Maar binnen deze waardeketen moeten we samen de schouders eronder zetten, en samen klappen opvangen die door het pionieren onvermijdelijk zijn.  

Lupine telen omdat het klopt 

André Jurrius (biologisch lupine teler en initiatiefnemer Lekker Lupine) vertelde dat hij lupine teelt omdat deze boon ervoor kan zorgen dat er geen soja meer geïmporteerd hoeft te worden en dat de lupine plant goed past binnen het bouwplan van een biologisch teler. Je hoeft haar niet te bemesten, en met haar diepe wortels verbetert ze de structuur van de grond. Er zijn nog wel grote uitdagingen om de lupine teelt in Nederland op te schalen, genoeg afzet is daarvoor cruciaal.  

Je nek uitsteken in de handel 

Lars Jansen (Jamael food group) zet lupine op de markt door haar te verwerken en te verkopen onder het merk BOON. De missie van BOON is meer bonen op het bord, ze spreken jonge consumenten aan die vaak nog onbekend zijn met bonen. Ze vonden het spannend om met lupine te gaan werken omdat er nog geen markt voor is, maar zijn trots om het lokale verhaal en hebben daarom hun nek uitgestoken. Vanwege de vraag van cateraar Vitam, hebben Lekker Lupine en Jamael groothandel Sligro zo ver gekregen om pakjes lupine op te nemen in hun assortiment. Zo wordt het voor het voor het Out-of-Home segment een stuk makkelijker om de lokale lupine ook in het menu op te nemen. Lokaal, plantaardig en ook nog eens super duurzame ingrediënten zijn ook vanwege CSRD wetgeving nu nog interessanter geworden voor inkopers.   

Samen optrekken met de BeanDeal 

Sonja Zuijdgeest coördineert het BeanDeal project waarbinnen meer dan 60 partijen zich commiteren om samen het areaal en de consumptie van bonen in Nederland te vergroten om zo de eiwittransitie een boost te geven. Sonja ziet een voedselketen als een treintje met verschillende wagons, maar bij het maken van nieuwe ketens liggen er nog geen rails. De lupineboon kan van alles worden, maar om deze rails aan te leggen moeten we elkaar vasthouden. Eén van de concrete initiatieven die vanuit de BeanDeal voortkomt is dat partners gezamenlijk rondom wereldpeulvruchtendag in februari acties gaan voeren om bonen op ieders bord te krijgen onder de #BeanMeal. Natuurlijk doen Lekker Lupine en Boon ook mee.  

Previous
Previous

Ekoland: “Perspectief voor winterteelt lupine”.

Next
Next

Terugkijken: Wonderboon liveprogramma